Bogota - Museo del Oro - historisch centrum

's Ochtends rond 6uur kwamen we al aan in Bogota. We hadden enkele kaartjes met adressen van verschillende hostels en namen een taxi richting het hostel dat ons het meeste aansprak. Eenmaal daar aangekomen bleek er geen plaats meer te zijn. Een wijkagent kwam ons te hulp en volgde ons naar de andere hostels (onze persoonlijke lijfwacht, handig!). Pas na het bezoeken van een stuk of 4 hostels vonden we er eentje die plaats had en al die tijd week de agent niet van onze zijde. De veiligheid van toeristen wordt hier heel serieus genomen :) We bedankten hem en checkten in. Het hostel was niet super (zeer dunne muren, of ja, golfplaten :p) maar de prijs was redelijk, het was proper en de mensen waren vriendelijk. We waren moe van de nachtbus en hebben nog enkele uurtjes geslapen.

's Middags hebben we de teleferico naar een mirador (San Cristobal) genomen. Het uitzicht over de stad stelde niet veel voor omdat er veel smog was. De heuvel zelf was ook niet mooi: er stond een lelijke kerk en heel wat souvenir- en eetkraampjes (die er niet bepaald hygienisch uitzagen en stonken!). We zijn nog even rond gewandeld en dan terug naar beneden gegaan. Kortom, de zoveelste mirador die eigenlijk een teleurstelling was!
Daarna zijn we naar de Quinta de Bolivar gegaan. Dit was het vakantiehuis van Simon Bolivar, een held en bevrijder van zuid-amerika in de 19de eeuw. Hier verbleef hij tussen veldslagen in. Het huis zelf was niet zo speciaal maar de tuin er omheen was wel mooi. Een doolhof van gangetjes met vele bloemen, kruiden en groenten. In de tuin bevond zich ook een groot bad wat uitzonderlijk was voor deze tijd.
Na dit bezoek gingen we terug naar het hostel om een kleinigheidje te eten. Daarna wouden we naar het goud museum, maar het begon opeens ontzettend hard te gieten en te onweren. We besloten in het hostel te blijven en de tijd nuttig te gebruiken om onze blog bij te schrijven. 's Avonds gingen we nog in een Oosters restaurantje eten.

De volgende dag gingen we eerst naar het goud museum. Dit is het belangrijkste goud museum van zuid- amerika met archeologische voorwerpen in allerlei metalen (o.a. goud, brons, zilver, platinum,...) uit de pre- Colombiaanse tijd. De oudste voorwerpen stammen af van circa 3000 v.Chr.
Het is een ontzettend groot museum bestaande uit verschillende verdiepingen met voorwerpen van vele verschillende indianenstammen uit verschilde tijden en streken. Je krijgt er veel informatie over deze stammen en over de manier waarop ze allerlei metalen bewerkten. Ze gebruikten allerlei technieken, o.a. de verloren bijenwasmethode, verhitting en oxidatie, mengen van metalen in verschillende verhoudingen, combineren van glanzende en matte oppervlakte,... Hiervoor gebruikten ze specifiek gereedschap en speciale ovens (sommige metalen werden tot 2000 graden verhit). Dit alles zorgde er voor dat deze verschillende stammen heel erg bedreven waren in het maken van allerlei sieraden (o.a. neusringen, kettingen), maskers, borstplaten,... De details en het milimeterwerk dat hierbij aan de pas kwam is indrukwekkend!
De meeste voorwerpen waren voor het stamhoofd en belangrijke religeuze leiders en gaven de wereld van hun goden weer. Zo heeft elke stam zijn specifieke figuren. Figuren van slangen, vleermuizen, tijgers, kikkers, hagedissen,...
In bepaalde stammen namen ook vrouwen een belangrijke rol in, zelfs als stamhoofd. Dit kon je zien aan de vele sieraden die gemaakt waren voor een vrouw (bv speciale borstplaat)
De normale bevolking droeg enkel hele simpele sieraden, vaak van hout, steen en pas later (15-16de eeuw) ook van metalen zoals koper.
Ook waren er veel keramische potten in dit museum. Deze potten beelden het spirituele en dagdaagelijkse leven van de stammen uit. Geboorte, ouderdom, vruchtbaarheid, sexualiteit,... Er waren ook enkele stenen beelden die de spirituele wereld weergaven.
Na vele uren (en met schele ogen en hoofdpijn van het lezen van veeeeel informatie) verlieten we het museum.
Weer goot het ontzettend hard, we kochten een parapluutje en gingen op zoek naar een restaurantje. Na een tijdje zoeken vonden we een vegetarisch restaurantje waar we een lekkere en goedkope lunch aten.
Ondertussen was het gestopt met regenen en gingen we het centrum bezoeken. We wandelden langs Plaza Bolivar, het pesidentieel paleis, een aantal kerken en een museum. We zagen heel wat koloniale architectuur en leuke, oude huisjes. Het presidentiele paleis en het gerechtsgebouw waren vooral indrukwekkend omdat ze enorm groot waren, maar echt mooi waren ze niet. Al bij al vonden we het historisch centrum van Bogota toch wel de moeite waard.
Opvallend was dat vele straten afgesloten waren en dat er overal militairen waren, die de inhoud van ons rugzakje enkele keren controleerden. Dit omdat er in de namiddag een optocht was van de presidentiele garde door het centrum. Ze passeerden ons en eerlijk gezegd klonk de fanfare van de optocht nogal vals... Maar toch leuk om dat eens te zien. Spijtig genoeg hebben we geen foto's van het centrum van Bogota want de batterij van onze camera had het na het goudmuseum begeven.
's Avonds gingen we terug naar ons hostel, aten daar een boterhammetje en gingen naar de busterminal waar onze bus om 9uur richting Santa Marta vertrok.

Meer over Santa Marta en Cuidad Perdida in de volgende blog

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd