Buenos Aires, de stad met 2,3,4,5,... gezichten

Na een nachtje slapen was het tijd voor ons eerste kennismaking met Buenos Aires. Na het ontbijt (it`s all about koffiekoeken, mierzoet en een aanslag op het gebit!) was het tijd om onze wandelschoenen aan te trekken en met onze Trotter-gids in de hand de stad te verkennen (voor zij die dat deel van ons verhaal gemist zouden hebben: onze Lonely Planet konden we vlak voor vertrek niet meer terugvinden... op mysterieuze wijze verdwenen... en dus moesten we last minute in de AS Adventure een andere gids kopen... 12 uur na aankomst kregen we dan een smsje van mijn - filip - ma: onze Lonely Planet lag onder de zetel van de auto :p).

We zijn eerst de wijk Recoleta gaan verkennen. Volgens ons boekske is Recoleta de Argentijnse versie van Parijs... wij vonden dat echter een beetje te hoog gegrepen. Toegegeven, een stuk of wat mooie gebouwen maar daartussen stonden dan een aantal afschuwelijke flatgebouwen, vervallen huizen,... Wel leuk om op de Avenida Alvear en de Avenida Presidente langs chique winkels zoals Cartier, Louis Vutton,... te lopen, maar we zijn hier niet om te shoppen!

Wel de moeite waard waren onder andere het Cementerio de la Recoleta (het Perre Lachaise van BA), waar een heleboel Argentijnse presidenten begraven zijn, maar ook Evita Peron, een boegbeeld in de geschiedenis van Argentinie. Het was dan ook aanschuiven om een fotootje te kunnen nemen. Prachtige grafstenen en enorme mausoleums... sommigen waren zo groot als een kerk! (zeer kostelijk als je het ons vraagt). Daarna hebben we door een paar mooie parken gewandeld (met zeer bizarre bomen) en een mooi kerkje/klooster bezocht.

Vervolgens zijn we via de Avenida del Libertador (met overal standbeelden ter ere van San Martin, de bevrijder van Argentinie) naar Retiro gewandeld om te kijken hoe we vanuit BA de rest van Zuid-Amerika konden verkennen. We keken onze ogen uit: deze busterminal was bijna zo groot als een luchthaven!! Meer dan 200 loketjes voor bustickets, echte terminals waar passagiers stonden te wachten op de bus, winkels, restootjes,... en de bussen: geen stomme Lijn-bussen, maar heuse luxe megabussen, met slaapzetels en volgens mij zelfs een zwembad aan boord. Na een half uurtje heen en weer lopen beseften we dat dit DE manier van reizen is voor de Zuid-Amerikanen. Zelf hebben we info gezocht voor een ritje naar Montevideo.

Veel meer hebben we die namiddag niet meer gedaan, omdat de jetlag ons toch nog wat parten speelde... of was het de nasleep van het afscheidsfeestje, de lange vlucht,... we weten het zelf niet :-)

`s Avonds zijn we dan, verrassing verrassing, een Nederlandse (Femke) tegengekomen (die Hollanders zitten dus ECHT overal) en na een leuk gesprek zijn we samen iets gaan eten in de beste pizzeria van Buenos Aires. En dat allemaal voor het fenomenale bedrag van 20 euro.... in totaal (dus voor 3 personen), fles wijn inbegrepen! Daarna was het tijd voor ons bedje, ahhhhhhhhh! Trouwens, winter in BA is niet zoals bij ons: prachtig weer (warm!!) en Sangita was `s avonds al een beetje verbrand. (dus die hele maand regen zal wel een beetje overdreven geweest zijn)

De volgende dag zijn we de metro ingedoken en hebben we het Centro bezocht. Wel bizar, je komt uit de metro en je waant je meteen in een andere stad. Prachtige gebouwen (hier hadden we WEL een Parijs-gevoel), het ene monument naast het andere, met onder andere de Plaza de Mayo, Plaza de Congreso en de Catedral Metropolitano (met een speciale kappel voor de beschermheilige van het voetbal -> voor zij die het nog niet wisten, de Argentijnen zijn echte voetbalgekken... een oud vrouwtje wist ons zelfs te vertellen dat deze heilige ook een aantal mirakels heeft verricht en dat gelovigen hier komen bidden voor ofwel hun voetbalploeg of om allerlei kwaaltjes te bestrijden). Ook het mausoleum van San Martin staat in deze kerk, een emotioneel bezoek voor veel Argentijnen!

Daarna hebben we de oudste apotheek van BA bezocht, met een echte oldtimer-weegschaal en een zeer authentiek interieur. En natuurlijk mochten ook de wolkenkrabbers niet ontbreken (het zogenaamde Microcentro, waar alle banken terug te vinden zijn).

Dan terug de metro in om San Telmo te bezoeken, volgens onze Trotter zeker de moeite waard, want hier is de tango ontstaan (en inderdaad, veel tango-bars en winkeltjes waar je tangoschoenen en -kleren kan kopen). Ook zouden er een heleboel mooie, koloniale gebouwen moeten staan, maar al bij het buitenkomen van de metro zagen we dat dit toch een beetje overroepen was: de zogenaamde mooie gebouwen waren bijna allemaal vervallen. Het feit dat het begon te regenen maakte het alleen maar erger: deze hele wijk voelde triestig en verlaten aan. Wel hebben we hier voor het eerst Empanadas gegeten, een Argentijnse specialiteit: superlekker!! (een nieuwe verslaving is geboren) We hebben een zeer mooie basiliek gezien, maar helaas was deze volledig ingesloten door nog meer vervallen gebouwen en konden we er bijna niets van zien. Je vindt in deze wijk ook tal van antiquairs, misschien wel 1 miljoen winkeltjes vol belle-epoque schatten.

Als laatste wijk hebben we Puerto Madero bezocht, een verademing na het grauwe San Telmo: een nieuwbouw-wijk aan de oevers van de Rio de la Plata. Moderne lofts, splinternieuwe wolkenkrabbers en tal van kranen, symbool van het grote aantal bouwwerven die aangeven dat deze wijk nog in volle opbouw is. Hier wonen de rijke Porteños (zo worden de inwoners van BA genoemd). Het is dan ook de duurste wijk van BA. Je komt hier echt tot rust, kuierend langs de oude dokken, de yachting club, gezellige restaurantjes,... Hier hadden we nog uren kunnen rondwandelen. Voor het eerst had ik (Filip) hier een echt vakantiegevoel. Daarna zijn we te voet teruggewandeld tot aan de jeugdherberg (een serieuze wandeling, onze voeten hebben het gevoeld). Na nog een paar empanadas was het tijd om eventjes te rusten, `s avonds gingen we namelijk naar een tango diner&dance show (en aangezien de Argentijnen pas om 22h eten, moesten we dus nog even op onze honger blijven zitten).

Die avond kwam een taxi ons ophalen om ons naar Taconeando te brengen, een authentieke tangobar in San Telmo. Over het eten kunnen we kort en bondig zijn: crappy. Of ze een vegetarisch voorgerecht hadden? Si señor, om vervolgens met een bord wortelen en sla naar onze tafel te komen. Bon, dat viel nog mee. Tijd voor het hoofdgerecht: saus met ravioli (uit een potje misschien?), gelukkig wel eetbaar. Het dessert: perzik op siroop uit blik voor Sangita (echt waar, ze deden niet eens moeite om het te verbergen) en voor mij flan uit een potje met een kwak caramel. Maar de tangoshow zelf was gelukkig fantastisch: een schitterend orkest, prachtige dansers/danseressen en zangers... de passie straalde er echt vanaf en dat gevoel wil je krijgen als je naar een tangoshow gaat kijken. In totaal meer dan een uur entertainment, waar voor je geld dus. Op het einde probeerde de ober ons nog twee keer in`t zak te zetten door ons te veel aan te rekenen en daarna nog eens fooi te vragen. We hebben uiteindelijk te veel betaald maar geen fooi gegeven. Een valse noot in een anders fantastische avond.

Vandaag bezoeken we nog La Boca (daarover later meer) en vanavond vertrekken we met de bus naar Montevideo (Uruguay).

We leven nog, zijn nog niet overvallen, hebben nog geen ongeluk gehad en niet onbelangrijk: we zien elkaar nog graag... niet slecht na drie dagen!!! Stay tuned for more updates!!

Veel groetjes,

Filip en Sangita

Laatste foto's

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd