Cordoba... en Español! Alta Gracia... Che achterna

Na dinsdag achter lessen spaans geïnformeerd te hebben ging woensdag ochtend onze wekker veelste vroeg af.
Naar mijn (Sangita) oude gewoontes 5 minuten te laat op school aangekomen, en dat voor de eerste schooldag! Oei.. Ik kwam direct te weten dat mijn leerkrachte enkel spaans kon, geen engels of frans, niets! Een bijkomende moeilijkheid bij een volledige nieuwe taal.
Ik kon amper verstaan wat ze zei, laat staan de uitleg die ze mij gaf. Maar kom, ik heb toch mijn beste beentje voor gezet en na veel fronsen en huh? no comprendo, gingen de eerste 2 uurtjes voorbij.
Filip zag ik tijdens de pauze. Hij had 2 uur een spoedcursus Argentijnse-spaans gekregen. Wat hem goed is meegevallen. Nu kent hij het verschil tussen het spaans van hier en het spaans van Spanje.
Na de pauze ging filip shoppen voor een boek en begonnen mijn volgende 2 uur. Dat viel tegen want het was toch wat veel voor de eerste dag! Na de les zijn we samen terug naar de hostel gegaan en heb ik mijn spaans herhaald, opgeschreven ed. Met daarbij de goede hulp van Filip voor de dingen die ik niet had begrepen in de les. Filip had tussendoor zijn boek ook al voor de helft uitgelezen. We zijn nog wat boodschappen gaan doen en ´s avonds wouden we iets gaan eten.
Er zijn 2 vegetarische restaurantjes hier in Cordoba, fantastisch daar gaan we naar toe dachten we. Na anderhalf uur rond gelopen te hebben (ze lagen beide aan de andere kant van de stad) kwamen we er achter dat we enkel `s middags open waren! Het was al half 11 en toen is het uiteindelijk toch nog pizza geworden! Met een lekker flesje wijn die hard aan kwam omdat we uitgeput en verhongerd waren, we hebben de fles niet eens opgekregen!
Terug aangekomen in onze hostel zijn we direct ons bedje ingerold.

De volgende dag ging de wekker weer te vroeg af, Filip mocht nog blijven liggen maar ik moest weer naar de les. Deze keer maar 2 uurtjes, wat beter was want dan kon ik teminste geconcentreerd blijven.
Het regende die dag ontzettend hard en hebben daarom ons bezoek aan het centrum uitgesteld en die namiddag wat spaans geoefend, gelezen, rustig aan dus.
´s avonds super lekkere wok gegeten (dankzij masterchef Filip) en gesocialized met een heleboel mensen van onze hostel. Onderandere met een Argentijn/Israëliër/Pool (handig toch 3 nationaliteiten!) Die ontzettend gepassioneerd over zijn vorige reis door Zuid-Amerika vertelde. We zijn weer een heleboel tips rijker.

Vandaag weer naar de les, ik moet zeggen dat het al iets beter ging dan dag 1. Ik verstond haar behoorlijk vaak en ik kon af en toe, heel gebrekkig welliswaar, antwoorden.
Ik kan nog geen spaans spreken maar heb nu toch al een basis waar ik verder op kan werken.
Na mijn les zijn we Cordoba gaan verkennen. Een bruisende studentenstad met mooie gebouwen, leuke winkelstraatjes, marktjes en water. Ook een niet zo gezellige overdekte vleesmarkt met volledige dieren met ogen enzo aan haakjes. Bah da zag er walgelijk uit! Snel terug naar buiten en daar nog een paprika gekocht dat we voor ons avondeten nog nodig hadden. Ook veel mooie kerken en een kathedraal. Daarbij was het prachtig weer dus echt gezellig.
Om 2 uur hebben we een busje genomen richting Alta Gracia waar onderandere een huis van Ernesto Che Guevara en een oud landgoed van de Jezuïeten staat.
We zijn eerst naar het huis/museum van Che Guevara gaan kijken. Daar groeide hij met ouders op. Vele foto`s, brieven, meubels, boeken,... Ook zijn ´getunede´fiets en motor waarmee hij in totaal 3 keer op rondreis door Argentinië en zuid-Amerika is gegaan om uiteindelijk in Cuba aan te komen. Waar hij samen met Fidel Castro de revolutie in goede banen leidde.
Het was echt de moeite waard!! Charles we hebben aan jou gedacht ;) Check foto´s!
Daarna naar het oude landgoed van de Jezuïeten, ook weer een museum maar deze kon ons niet echt boeien zoals het het huis van Che. We vonden het een beetje saai.
Het was een soort van boerderij om de eerste universiteiten van Cordoba/Argentinië van eten te voorzien. Het was bewoond door moniken maar het werk werd gedaan door zwarte en indianen slaven. Deze werden onderdrukt, uitgebuit,... zogezegd in naam van het geloof. Verschikkelijk! Toch nog een paar leuke foto`s kunnen maken en dan terug naar Cordoba.
Deze avond hebben we een lekkere spaghetti gemaakt en als dessert lekkere dulces (een soort pralines/koekjes uit een pandaderia, mmmmm:p) Sebiet optijd ons bed in want morgen hebben we een zware dag voor de boeg.
We gaan namelijk naar een nationaal park waar we met een beetje geluk condors gaan zien. Dit tijdens een 6 uur durende trektocht. Ik ben benieuwd. Het schijnt er mooi te zijn.

Groetjes
Kus

Sangita en Filip

Laatste foto's

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd