Goodbye Buenos Aires... hello Montevideo!!

Gisteren was onze laatste dag in Buenos Aires en er was nog 1 wijk die we zeker moesten bezoeken: La Bocca, thuishaven van de Bocca Juniors en de Caminito, de straatjes met de typische golfplaten huisjes in alle kleuren van de regenboog. Dus ´s ochtends vroeg opgestaan en dan snel met de bus naar La Bocca. Eerste stop: het geel-blauwe stadion van de Bocca Juniors. Alle huisjes rondom deze wijk ademen voetbal en zijn geschilderd in de kleuren van de ploeg, blauw en geel. Overal vind je kleine winkeltjes met allerlei merchandising en door de straten weerklinkt het clublied... een heel speciale sfeer. We kozen voor een express bezoek aan het stadion om toch de sfeer te kunnen opsnuiven. Een foto met Maradonna (helaas niet de echte) mocht natuurlijk niet ontbreken.

Daarna gingen te voet op weg naar de Caminito. Een gezellige, maar ook heel toeristische buurt met veel gekleurde huisjes, tangodansers op elke hoek van de straat en een tiental proppers die ons vol probeerden te stoppen met eten. Na een twintigtal ´neen dank u´ en ´voetbal is fantastisch´ en ook nog ´ah Belgium, Stella Artois´ hadden ze eindelijk door dat er aan ons niets te verdienen viel. Spijtig dat het allemaal zo commercieel was, maar wel gezellig. Bovendien hebben we ook het echte La Bocca gezien tussen het stadion en de Caminito. Daarna wouden we te voet langs het water naar Puerto Madero wandelen totdat de politie ons tot twee keer toe tegenhield en aanraadde om toch maar in de ´toeristische zone´ te blijven.

Vervolgens zijn we dan met de bus naar Retiro gereden om daar dan op de metro te springen richting Palermo, een wijk met heel veel parken, een botanische tuin, ... kortom een mooie afsluiter van ons bezoek BA vonden wij. Totdat ik (Filip) plots vlak voor het uitstappen iets aan mijn kont voelde kriebelen. Ik draaide mij om en tot mijn verbazing probeerde een oudere man iets uit mijn achterzak te stelen: jawel, een echte zakkenroller. Blijkbaar had hij echter zijn diploma nog niet behaald en had ik onmiddellijk door wat er aan de hand was. Dus snel zijn hand wegduwen, een boze blik achterom en dan snel uitstappen. Adrenaline-rush!!! Palermo zelf was een verademing: mooie parken, een leuke botanische tuin (met tenminste 100 zwerfkatten die Sangita serieus veel hartzeer bezorgden... gelukkig was het nog maar het begin van onze reis, anders zaten ze denk ik allemaal in onze rugzak) ... erg lang zijn we niet in deze wijk gebleven omdat we nog wouden uitrusten voor onze nachtelijke busreis naar Montevideo. Op de metro terug naar onze jeugdherberg hebben we nog twee pogingen tot zakkenrollen kunnen verijdelen. We dachten eerst dat we paranoia aan het worden waren, maar onze vermoedens waren juist. Dit keer probeerden ze iets uit mijn zijzakken te pikken, alweer niet erg subtiel.

Uiteindelijk kwamen we zonder kleerscheuren en met volle zakken aan in de jeugdherberg en hebben daar nog een heel gezellige avond gehad met een aantal andere backpackers, die ons veel tips wisten te geven over Peru en Bolivie. We hebben ook een uitnodiging voor Bogota op zak, maar dat zal waarschijnlijk niet voor deze reis zijn.

Dan was het tijd om snel onze rugzakken te nemen en naar de busterminal te vertrekken waar we de ´dormibus´ naar Montevideo moesten nemen. Dankzij Sangita hebben we deze bus net niet gemist, want we hadden verkeerde info gekregen over het perron waar deze bus zou vertrekken. De busreis verliep probleemloos: zeer comfortabel en luxueus. Zelf Sangita heeft geslapen als een roos zonder misselijk te worden. Spijtig genoeg moesten we om drie uur ´s ochtends allemaal de bus uit aan de grens met Uruguay voor een leuke bagagecheck. We zagen er dan ook zeer verdacht uit met onze machinegeweren en explosievengordels. Na een half uur bibberen in de kou mochten we dan toch verder rijden (en vooral verder slapen). Bij zonsopgang werden we alletwee wakker en kregen we het eerste uitzicht over het wijdse Uruguayaanse (of whatever) landschap. Een verademing na al dat stadsgeweld. Rond 8u kwamen we aan in Montevideo, snel geld wisselen en dan de bus op naar de Plaza Indepencia om vandaar naar ons hostel te stappen. Daar aangekomen snel wat bokes met kaas gegeten, douche genomen en dan meteen ´t stad ingetrokken.

Montevideo zelf vonden we alletwee niet echt fantastisch. Hier en daar wel mooie architectuur en knappe gebouwen, een gezellig marktje (met alweer pickpockets, volgens mij staan we gesignaleerd bij de zakkenroller-community, misschien een Facebook-groep?) en een leuke dijk om te wandelen langs de oceaan ofja, oevers van de rivier. Maar de algemene indruk is er toch 1 van verwaarlozing, vuile straten en weinig wc´s. Misschien omdat het zondag was (maar dat marktje was anders wel gezellig) maar toch geen stad waar we langer dan 1 nacht willen blijven. Vanavond nog lekker iets gaan eten, goed slapen en dan op weg naar onze volgende stop: Colonia de Sacramento!!

kusjes, knuffels van Filip en Sangita

Laatste foto's

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd