Mendoza -verjaardag Filip- zon, wijn, drank, chocolade

In de ochtend van vrijdag 9 oktober (Filip zijn verjaardag) kwamen we met de bus aan in Mendoza. Het was al stralend weer. De busterminal was best ver van het centrum dus namen we de taxi naar Plaza Indepencia. Mijn mama heeft een nachtje hotel cadeau gegeven voor Filip zijn verjaardag, ik moest het enkel regelen. Op de Plaza Indepencia waren er een paar hotels waar we wouden gaan kijken. Het was namelijk niet gelukt om een hotel te boeken. We hadden meerdere hotels gemaild en gebeld maar die waren allemaal volboekt, dan maar ter plaatse zoeken.

Bij het 3de hotel waar we binnen kwamen werd ons verteld dat er heel veel toeristen naar Mendoza kwamen voor het verlengd weekend. Dat verklaarde alles. De kamer die ze nog vrij hadden had een onafgewerkte badkamer, we besloten nog verder te gaan kijken.

De volgende waren of volboekt of ontzettend oud en vuil. Pas na bijna 2 uur stappen met onze zware rugzakken vonden we een 3 sterren hotelletje (eerder 2 sterren volgens belgische normen) dat er wel sympathiek uit zag die nog 1 kamer voor 1 nacht vrij had. Eindelijk hadden we iets gevonden! We hebben ons eerst opgefrist en zijn daarna 's middags op een terrasje iets gaan eten. Na het eten zijn we eerst naar een reisagentschap gegaan om te informeren naar excursies. En daarna zijn we weer op zoek gegaan naar een slaapplaats voor de volgende nachten.

We dachten dat het voor een hostel gemakkelijker ging zijn, maar nee!

Weer hebben we heel de stad afgelopen, gelukkig was het nog steeds mooi weer. We kwamen terecht in een goedkoop hotelletje (eerder hostel met enkel 2 persoonskamers) die nog 1 kamer vrij had. Het zag er sympathiek uit maar er was geen keuken en geen internet. Dus gingen we weer verder kijken.

Heel veel hostels en bijna 3 uur later vonden we een hostel die nog 1 kamer vrij had.

We waren opgelucht en betaalden de eerste nacht. We kregen een betaalbewijsje en alles was in orde. Na ons was er iemand anders met de man van de receptie aan het spreken en opeens zei de man dat de kamer toch niet vrij was. Dat verliep heel vreemd, we verstonden eerst niet wat hij zei. Daarna gaf hij zijn geld terug. Filip was opgelucht dat we ons geld terug hadden en ik daarentegen was ontzettend boos. Wat dacht die man wel, wij hadden betaald, reservatiebewijs gekregen en opeens was er geen plaats meer! En dit na bijna 3 uur zoeken naar een slaapplaatsje!

Ach ja, we zijn toen maar terug gekeerd naar ons hotelletje en hebben daar op internet nog naar hostels gezocht en een paar gebeld. Ook zonder veel succes. Dus hebben we toch maar het eerste hotel/hostel genomen.

's Avonds zijn we in een klein, vegetarisch restaurantje gaan eten (en dat in Argentinie!). Voor nog geen 5euro all you can eat en dessert inbegrepen, allemaal vers gemaakt, veel keuze en super lekker! Daarbij nog een goeie fles wijn. Super! Veelste veel gegeten en nog moe van de reis en het vele stappen zijn we daarna terug gekeerd naar ons hotelletje.

De volgende dag hebben we 's morgens uitgecheckt en zijn dan naar het hostel vertrokken.

Daarna het stad in en wat gewinkeld, ik was op zoek naar ballerinatjes en een leuk topje (ik had namelijk enkel mijn trekkerschoenen en ''jezus-sandalen'' en een paar t-shirts).

Ik wou eens iets leuks om 's avonds aan te doen. Ballerinatjes heb ik gevonden, kostte geen geld en neemt ook geen plaats in beslag. Maar een topje dat werd voor een andere keer. Nog snel boodschappen doen en dan terug naar ons hostel omdat we om 14u werden opgehaald voor een wijn-olijfolie-likeur-chocolade excursie! Kinkt goed he ;)

We zaten nog maar net in het busje toen 2 super enthousiaste amerikaanse meisjes zich omdraaiden en zeiden: "We love your hair" Op het eerste zicht waren het typische amerikaanse meisjes, heel erg opgetut, heel enthousiast en heel direct. Maar wel sympathiek. Ze stelden zich direct voor als Jess en Beth en hun franse vriend Benoit. Ze vroegen over onze reis en nodigden ons al direct uit bij hun in thuis Santiago!

De eerste stop van de excursie was een artisanale wijngaard, we hadden een leuke gids die goed engels sprak. Eerst kregen we de uitleg over deze wijnproducent, zeer interessant. Het is er nog volledig artisanaal, alles wordt er nog met de hand gedaan. Zelfs de eticketten plakken. Na de uitleg werd het tijd voor het wijnproeven! 2 goede wijne geproefd en we onze glazen werden zelfs voor een 2de keer bijgeschonken! Filip heeft voor zijn vader hun beste wijn gekocht. Een Malbec uit 1999 waarvoor ze de 2de prijs hebben gekregen.

We hebben het verstuurd met de post, hopelijk komt het goed aan!

Daarna zijn we naar een olijfolieproducent gegaan. We kregen een uitleg over het maken van olijfolie en de verschillen in kwaliteit. Ook interessant. Achteraf mochten we verschillende soorten op een stukje brood proeven. Lekker! Natuurlijk was er ook daar een winkeltje, we hadden er vanalles kunnen kopen maar hebben het gehouden bij 2 mini flesjes olijfolie.

Dan weer het busje in en richting de 2de wijngaard. Deze was deels artisanaal en deels industrieel en veel groter. Ook daar hebben we weer wijn geproeft. En samen met Jess, Beth en Benoit flesjes wijn van 6 peso (1euro!) gekocht voor die avond. Filip zijn verjaardag moest namelijk nog gevierd worden en we spraken af om samen te gaan eten en dan uit te gaan.

Daarna richting de laatst stop, namelijk een familiaal likeur en chocolade bedrijfje.

Ze maakte daar likeurs van allerlei smaakjes en chocolade. Kleinschalig, enkel ter plaatse te koop. Na de uitleg mochten we 1 likeur proeven en kregen we een paar chocolaatjes.

Filip en Benoit gingen voor de absint! Ik nam de chocolade banaan likeur en Jess en Beth de chocolade cocos. Hmmmm :P lekker!

Behoorlijk aanschoten vertrokken we daarna terug naar ons hostel.

Snel een beetje opgefrist en dan naar het hostel van Jess, Beth en Benoit. Daar nog wat gedronken en dan naar een Mexicaans restaurant gegaan. We hebben daar heel lekker gegeten. Een nieuwe ontdekking voor ons. Tijdens het eten bestelde Beth de eene fles bier (1L) na de andere zonder dat we dat echt besefte.

Opeens kwamen Natasha en Glenn voorbij (onze ierse vrienden uit Bariloche!). Ze schoven mee aan tafel en dronken er nog iets. Na het eten gingen Beth en Jess terug naar de hostel en gingen we (Benoit, Natasha, Glenn en wij) een stapje zetten. Filip zijn verjaardag moest namelijk nog gevierd worden! We gingen naar een danscafe. Daar zijn we tot in de vroege uurtjes blijven plakken. Het was er gezellig, leuke muziek, goede cocktails en leuk gezelschap.

Over zondag kunnen we kort zijn: we hebben de hele dag met een kater in ons bed gelegen.
Maar het was een leuk feestje en we waren tijdens heel onze reis nog niet uitgegaan!
`s avonds, wanneer de kater wat was weg getrokken zijn we nog wel iets gaan eten.
Eerst gingen we op zoek naar een ander vegetarisch restaurantje, we hadden een lijste waar er een paar op stonden. Maar deze bleken niet meer te bestaan. Dan maar weer Italiaans.
Op het terras van het resaurant kwamen we Benoit, Jess en Beth weer tegen. Er waren die ochtend geen bussen meer naar Santiago en daarom waren toch nog een dagje langer in Mendoza. We hebben nog samen gegeten.

Groetjes en kus

Sangita en Filip

Laatste foto's

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd