Salta - Cafayate - Humuahaca

Onze eerste nacht in Salta zullen we ons nog lang herinneren: het was bloedheet in de kamer wat slapen onmogelijk maakte. 's Ochtends zaten we dus met kleine oogjes aan het ontbijt: cornflakes, croissants, vers fruit, koffie/thee/chocomelk,... zalig!! Met een goed gevulde maag brachten we eerst een enorme berg vuile kleren naar de lavanderia (zalig om niet zelf te moeten wassen en strijken :p), passeerden nog even langs de supermarkt en gingen dan op zoek naar... een kapper (voor mij, spannend...zeker toen ik het Spaans moest uitleggen hoe ik mijn haar wou :p). Het eindresultaat was dik in orde, een opluchting!

Daarna informeerden we bij een aantal reisagentschappen naar leuke excursies in de omgeving van Salta en besloten om Cafayate en Humuahaca te bezoeken. Hoog tijd om de stad zelf een beetje te verkennen en dus liepen we langs de belangrijkste bezienswaardigheden (letterlijk, want ze waren allemaal gesloten vanwege de siesta *grommel*) om vervolgens met een kabelbaan naar de top van Cerro San Bernardo te gaan, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de stad en de omgeving. Op de top waren ook een aantal 'attracties' (watervallen, amfitheater en ecologische wandeling), maar die stelden eigenlijk niet veel voor. We besloten om aan de afdaling te beginnen, niet via de kabelbaan maar via 1070 trappen (vermoeiend, zelf bergaf!). Met pijnlijke kuiten stonden we een dik half uur later aan de voet van deze heuvel bij het monument van de bevrijder van Salta. Daarna ging het richting busterminal om daar ons busticket naar de grens te kopen. Dan snel terug naar het hostel, want om 20h hadden we afgesproken met Dorina, Ines en Marije aan de centrale Plaza om samen iets te gaan eten. We besloten om in een vegetarisch restaurantje met Peruviaanse en Indische specialiteiten te gaan eten. Heerlijk eten en fantastisch lekkere vruchtensappen *kwijl*, maar door de kleine porties moesten we uiteindelijk nog een extra hoodgerecht bestellen :p

Daarna nog gezellig nagepraat op een terrasje om rond 23h30 terug in het hostel aan te komen, hoog tijd om te gaan slapen!

De volgende ochtend werden we om zeven uur (alweer kleine oogjes) aan het hostel opgepikt voor de excursie naar Cafayate, een klein dorpje ten zuiden van Salta, gekend voor haar heerlijke wijnen. Onze reisweg voerde ons door de Quebrade de las Conchas, een vallei met spectaculaire rotsformaties, het resultaat van miljoenen jaren erosie. Zo zagen we ondermeer 'de Titanic', 'het Kasteel', 'de Priester' en´'de Duivelskeel' (vrije vertalingen van de Spaanse benamingen :p). Rond de middag kwamen we aan in Cafayete en mochten we wijnen proeven in de bodegas van Domingo Hermanos en Nanni. Enkel bij de biologische wijngaard Nanni kregen we nog een mini-rondleiding; de nadruk lag overduidelijk op het proeven en vooral het kopen van wijnen. Daarna genoten ik en Sangita van een leuke picknick in het park van Cafayate. We wouden ook nog de lokale chocoladefabriek bezoeken, maar helaas was deze gesloten, alweer vanwege de siesta (Argentijnen zijn lui!). Daarom besloten we om nog wat rond te wandelen in Cafayate en een ijsje te eten... niet zo lekker als zelfgemaakte chocola, maar toch een uitstekende 2e keus :p.

Dan ging het met de bus terug richting Salta. Onderweg viel er ook nog een vrouw flauw op de bus (hitte, dehydratatie,... ?) waardoor we meer dan een uur later dan voorzien terug in ons hotelletje waren. Normaal wouden we de volgende dag al naar Humuahaca gaan om dan 's nachts door te reizen naar Bolivia, maar omdat Sangita moe was van de korte nacht en de uitputtende reis besloten we om onze tweede excursie en het vertrek naar Bolivia een dag uit te stellen. Wonder boven wonder konden we zonder veel problemen onze reisplannen wijzigen, een opluchting! We gingen gauw nog wat inkopen doen in de plaatselijke overdekte markthal (enorm groot, zottekes!) voor het avondeten en kropen rond 23h uitgeput in bed.

Over onze derde dag in Salta kunnen we kort zijn: lekker uitgeslapen, nog wat praktische spulletjes gekocht voor onze reis naar Bolivia, onze blog bijgewerkt en tegen de avond nog wat gewinkeld in het centrum, op zoek naar een teenslippers en een leuk t-shirtje voor Sangita (het vele wassen in de lavanderia's had namelijk 1 van haar t-shirtjes uitgelodderd, prachtig woord vind ik dat :p). En om deze heerlijke luilekkerdag af te sluiten, besloten we om 's avonds onze eigen empanadas te maken. Zeer tijdrovende bezigheid (tot 23h!!), maar het eindresultaat mocht er zijn: 10 heerlijke empanadas met spinazie, prei, courgette en blauwe kaas... jummAY! Daarna nog snel onze rugzakken klaarmaken voor de reis naar Bolivia en dan (eigenlijk veel te laat) ons bedje ingekropen.

Op onze laatste dag in Salta stond nog de excursie naar Humuahaca op het programma. Om 7.15 zaten we met, u raadt het al, kleine oogjes op de bus en doorkruisten we de stad om her en der nog andere toeristen op te pikken. Dit verliep niet geheel vlekkeloos (verkeerde adressen voor de ene, verkeerde bus voor de andere) zodat we met redelijk wat vertraging Salta achter ons lieten. Ook tijdens deze reis was er onderweg al heel wat moois te zien, waaronder de 7-kleuren-berg in Purmamarca (waarbij de verschillende kleuren het resultaat zijn van geoxideerde mineralen, indrukwekkend!), het oude Inca-fort van Tilcara (waar we spijtig genoeg maar een half uurtje mochten rondlopen), een artisanale pottenbakkerij (waar we dan opeens wel meer dan drie kwartier bleven staan, zodat er toch maar veel handwerk zou gekocht worden) om dan uiteindelijk rond 13h in Humuahaca aan te komen. Daar gingen ik en Sangita weer picknicken op een bankje aan de centrale plaza.

Daarna kregen we nog een rondleiding door de stad, waarbij onze gids ons heel wat wist te vertellen over de onafhankelijkheidsstrijd, waarbij de gauchos (plaatselijke bevolking) een belangrijke rol gespeeld hebben. Klinkt saai, maar het was echt superinteressant! Daarna ging het richting Jujuy, de hoofdstad van de gelijknamige provincie. Onderweg kwamen we nog voorbij 'het schilderspalet' een reeks heuvels met fantastische kleuren, een onvergetelijk spektakel (hopelijk komt het op de fotos even mooi over als in werkelijkheid).

In Jujuy was ons ook een rondleiding beloofd, maar uiteindelijk kwam het erop neer dat we een half uurtje de tijd hadden om zelf wat rond te lopen, cheap! Dusja, veel kunnen we niet van deze stad zeggen, alhoewel deze op het eerste gezicht wel wat te bieden had... we zullen het nooit weten!

Terug aangekomen in Salta (rond 20h30) maakten we van de tijd die ons nog restte voor het vertrek naar Bolivia (zo rond 00.45) gebruik om nog wat te koken en foto's op onze USB-stick te zetten (we zitten al over de 10 Gigabyte aan foto's, aaaahhhhhh). Om 00.15 namen we dan de taxi richting terminal en om 00.45 vertrokken we richting Bolivia, nieuw land, nieuwe indrukken, nog meer cultuur... laat maar komen!

Meer over de grensovergang en onze eerste ervaringen in Bolivia in onze volgende blog!!

groetjes en kus

Filip en Sangita

Laatste foto's

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd