La Serena - Valle de Elqui - Zapatillas

In de late namiddag kwamen we aan in La Serena, een van de oudste steden in Chili. Zoals zo vaak gebeurt, werden we bij het afstappen omringd door locals die ons ervan probeerden te overtuigen in hun hostel te overnachten. Na een heleboel glimlachen en 'muchas gracias' konden we eindelijk op zoek gaan naar een slaapplaats. We hadden drie hostels op het oog, waarvan eentje (hoe kan het ook anders) aan de andere kant van de stad. Gelukkig is La Serena een klein stadje en vol goede moed begonnen we aan onze zoektocht.
Het eerste hostel zag er gezellig uit, maar was helaas volzet. Vervolgens moesten we de binnenstad doorkruisen om naar het volgende hotelletje te gaan. Jammer genoeg kunnen we jullie niet vertellen of dit ook een leuk/gezellig plaatsje was, want we vonden het adres niet, handig! Gelukkig was het derde hotelletje een schot in de roos: warme ontvangst, gezellige binnenplaats met tuintje en een mooie, goedkope tweepersoonskamer. Leuk detail: deze jeugdherberg bevond zich vlak naast de busterminal, onze wandeling door de stad was dus eigenlijk een beetje overbodig (klinkt jullie ondertussen al bekend in de oren, nietwaar? :p). Daarna nog even naar de supermarkt en 's avonds hebben we dan ons eigen potje gekookt.
Er was die avond ook een BBQ in ons hostel (helaas niet vegetarisch), meteen de ideale gelegenheid om de andere backpackers te leren kennen. Naast een Italiaans koppel, een paar Nederlanders en Fransen waren er ook twee Duitse meisjes met wie we de rest van de avond gekletst hebben. We spraken af om de volgende dag samen de 'Valle de Elqui' te verkennen, een prachtige vallei met wijngaarden, pisco-stokerijen en gezellige dorpjes. Na deze geslaagde eerste avond was het hoog tijd om ons bedje op te zoeken!

De volgende dag vertrokken we 's ochtends met Ines, Dorina en Robert (nog een Duitser) richting busterminal voor de bus naar Pisco Elqui, gelegen in het hartje van de vallei. Een plaatselijk reisagentschap raadde ons aan om de streek met de mountainbike te verkennen. Een busje zou ons naar het laatste dorp in de vallei brengen (Alcohuaz) en vandaar uit konden we dan afdalen tot in Pisco Elqui en onderweg de leukste plaatsjes op eigen tempo bezoeken. Mountainbiken èn afdalen leek ons de perfecte combinatie en al gauw zaten we in de bus richting startplaats. De rit van normaal 1,5 uur duurde bijna 2,5 uur omdat ze in de omgeving nieuwe elektriciteitspalen aan het plaatsen waren, waarbij grote vrachtwagens op verschillende plaatsen de weg blokkeerden. Kleine tip: als de Chilenen zeggen dat de weg over 10 minuutjes vrij zal zijn, ga er dan vanuit dat het eigenlijk nog een half uur duurt :)
Maar uiteindelijk konden we toch aan de afdaling (+- 20km) beginnen. En toegegeven, het was een prachtige route! Eerste stop: een klein dorpje waar allerlei handwerk gemaakt werd: armbandjes, lampen, keramiek,... Sangita kocht er een prachtig kettinkje en ook Ines en Dorina lieten zich helemaal gaan (wat een verrassing :p). Het dorpje zelf is een soort gemeenschap waar de inwoners leven van de verkoop van hun zelfgemaakte kunstwerkjes. Alle huisjes, pleintjes en tuintjes waren met de hand gemaakt, chapeau! Dan ging het verder richting Los Nichos, een artisanale pisco-stokerij. Jammer genoeg waren we net te laat voor de laatste rondleiding, maar toch kochten we twee flessen zoete, witte wijn en natuurlijk Pisco, die daar ter plaatste gestookt werd (voor meer info over Pisco -> zie blog over Santiago :p). Aangezien ook de andere, meer toeristische stokerij al gesloten was, zijn we meteen doorgefietst naar Pisco Elqui, het eindpunt van onze tocht.

Ondertussen was het al vrij laat, maar toch besloten we om ook nog Vicuña te bezoeken, een gezellig dorpje tussen Pisco Elqui en La Serena, omringd door wijngaarden en papaya-plantages. Na een kleine, niet zo interessante wandeling door het centrum namen we nog gauw een taxi naar Cerro de la Virgen, een heuvel met een prachtig uitzicht over de stad en de vallei. Goedkoop en de moeite waard! Ter plaatse kochten we ook nog citroenen en eitjes (spotgoedkoop), zodat we 's avonds onze eigen Pisco Sour konden maken. Daarna was het tijd om terug te keren naar La Serena. Op de weg van de terminal naar ons hostel nog gauw een pizza meenemen (altijd lekker :p) en daarna was het hoog tijd om aan de cocktail te beginnen. Onder professionele begeleiding van Maurizzio werden we ingeweid in het geheim van de Pisco Sour, yummy! Een paar cocktails, flesjes wijn en veel gezelligheid later lagen we moe maar tevreden in ons bed.
De volgende dag hadden we 's avonds een excursie naar een observatorium geboekt om ingeweid te worden in de 'geheimen van het universum' :p. Daarom besloten we om het overdag rustig aan te doen, een beetje door La Serena te slenteren en alvast onze bustickets voor de reis naar Iquique te kopen. In de late namiddag heeft Sangita haar eigen teenslippers gemaakt in de schoenmakerij van Pancho, naast ons hostel. Een zeer toffe ervaring (zie foto's) en het eindresultaat was dan ook de moeite! Klein minpunt achteraf: de verf geeft af op Sangita's voeten (smurf-effect).
Dan gauw boodschappen doen, want om 19h moesten we klaarstaan voor onze excursie. We waren pas om 18.30 terug in ons hostel, dat beloofde nipt te worden! Maar toen kwam het slechte nieuws: het reisagentschap had Robert (die ook mee zou gaan) laten weten dat er te veel wolken waren en dat de tour afgelast werd, aarghh!!! Uit frustratie hebben we dan nog maar eens een fles Pisco gekocht (bovendien hadden we ook nog veel citroenen over van de avond voordien) en nog maar eens Pisco Sour gemaakt, nog lekkerder dan de eerste keer!
Sangita is die avond iets vroeger gaan slapen en ik ben met Robert en William nog naar het centrum gegaan om iets te gaan drinken. Uiteindelijk kwamen we terecht in een Chileense karaoke-bar, een leuke en grappige ervaring! (behalve het moment waarop een vol glas cocktail op mijn kleren terechtkwam) We hebben ook zelf ons steentje bijgedragen door samen 'La Camisa Negra' te zingen.

De volgende dag hebben ik en Sangita ochtends onze rugzakken ingepakt, een lekkere tortilla gegeten als ontbijt/lunch (of ja, brunch :p) en zijn dan naar het strand gegaan om daar een uurtje in het zonnetje te liggen. Zand, zon en grote golven... de perfecte afsluiter van ons verblijf in La Serena.

Snel terug naar het hotel, rugzakken ophalen en dan naar de terminal: op naar Iquiqui!! Het was een lange busreis (nachtbus - 19 uur!!) maar het uitzicht onderweg was fantastisch.
Links van de weg de zee en rechts de bergen met slechts af en toe enkele huisjes. Chili is echt prachtig! 's Ochtends kwamen we rond 10u aan in Iquique en een vriendelijke Chileense politie-agent, die we op de bus hadden leren kennen (met lekkere chocolaatjes!), nam samen met ons de taxi richting hostel.

Meer hierover in onze volgende blog!

Laatste foto's

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd