Tayrona National Park

Ondanks de vermoeiende trektocht naar La Ciudad Perdida besloten ik en Sangita om meteen na de trektocht naar het Tayrona National park te gaan, een prachtig natuurgebied gelegen aan de Caraïbische Zee. We hadden gehoord dat je er prachtige stranden kon vinden, een weelderige natuur, allerlei dieren en zelfs nog een oude archeologische site, een kleine ‘Lost City’ als het ware. We vroegen aan de buschauffeur om ons af te zetten aan de weg die naar de ingang van het park leidde. Daar moesten we eerst toegangstickets kopen om toegang te krijgen tot het park. Vervolgens een taxi tot aan de officiële ingang van het park, waar geen auto’s zijn toegelaten. Vandaar was het, tot onze grote spijt, nog een flink stuk wandelen tot aan de camping waar we de nacht zouden doorbrengen. We hadden gehoopt dat het een wandelingetje van maximaal een half uurtje zou zijn, maar uiteindelijk hebben we meer dan anderhalf uur gewandeld tot aan de camping. Bovendien was het eerste stuk van de wandeling nog niet zo spectaculair: veel bomen en massa’s mieren!

Na drie kwartier kwamen kregen we dan een voorsmaakje van Tayrona National Park: na het bos kwamen we aan op een kleine toeristische site met een aantal houten hutjes waar je kon overnachten, een restaurantje en een paar kleinere gebouwen. En daar had je een adembenemend zicht op de Caraïbische Zee, de stranden en de palmbomen erom heen. Eigenlijk is het vrij bizar: eerst een enorm bos, dan plots zand en uiteindelijk de zee. Een weelderige combinatie van allerlei verschillende soorten natuur. Het laatste stuk van de wandeling liepen we over het strand en langs kleine paadjes tussen de palmbomen. We vergaten even onze vermoeidheid en genoten van de omgeving.

Aangekomen bij de camping huurden we een tentje (die stonden daar kant en klaar opgebouwd), gooiden we onze spullen in de tent en besloten we eerst en vooral te gaan douchen. Onze kledij plakte nog van het zweet van de laatste dag van de terugreis van de trektocht naar ‘The Lost City’ en ondertussen was er ook nog een hoop zand bijgekomen van het Tayrona National Park. De douches waren niet echt luxueus, maar toch was het zalig om nadien weer helemaal proper te zijn, zeep rules! Daarna hebben we klein beetje de camping site verkend. Ondertussen vielen we bijna om van de honger en besloten we om iets te eten! Aan de camping site was er ook een klein restaurantje waar je iets kon bestellen. Ondertussen viel ook de avond… en het werd echt heel snel donker, ongelofelijk! Gelukkig hadden we zaklampen bij om de weg naar onze tent terug te vinden. Ik weet niet meer wat we juist gegeten hebben die avond, maar ik denk wel dat het lekker was J. Daarna zijn we gauw ons bed ingekropen om uit te rusten.

Na een goede nachtrust bezochten we de volgende dag ‘El Pueblito’, een miniversie van de ‘Lost City’. Na een stevige klim (waarom maken we het onszelf toch altijd zo moeilijk :p) van ongeveer een uur kwamen we bij deze archeologische site aan. Ik vond dat de wandeling op zich spectaculairder was de site zelf. Ok, de terrassen waren wel mooi en er was ook uitleg over hoe de Tairona indianen op deze plaats geleefd hadden, maar ik denk dat zowel ik en Sangita er net iets meer van hadden verwacht. Toch genoten we van de rust van de omgeving, de mooie natuur en alle dierengeluiden om ons heen. Na een half uurtje begonnen we aan de afdaling richting camping. Dat ging gelukkig een stuk sneller en gemakkelijker dan de klim. Toen we bijna bij de camping waren aangekomen zagen we zelf een paar aapjes hoog in de bomen! Spijtig genoeg waren ze alweer verdwenen toen we eindelijk onze camera in de hand hadden.

In de namiddag gingen we naar het strand om te zwemmen in de zee… ah lekker relaxen! We genoten van de zon, de rust… en het prachtige uitzicht over het water. We raakten zelfs nog aan de praat met een aantal Colombianen die een dagje op vakantie waren. Eén van hen had ook een grote machete mee waarmee hij de kokosnoten te lijf ging. Zo konden we zelfs genieten van een lekker stukje verse kokosnoot! Ahhh, life in paradise is great J.

Daarna besloten we om onze spullen te pakken en langzaam terug richting Santa Marta te vertrekken. We namen wel onze tijd om nog langs de mooie stranden van Tayrona National Park te lopen en een heleboel foto’s te nemen. We liepen terug door het bos naar de plaats waar de taxi ons de vorige keer had afgezet. Maar om één of andere reden was er dit keer geen taxi en moesten we het hele stuk naar de grote weg te voet afleggen. Viel dat even tegen… nog meer wandelen! Na anderhalf uur bereikten we dan eindelijk de grote weg. Daar was het dan nog even wachten op een bus die ons naar het centrum van Santa Marta bracht.

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd