The road to Bolivia - Tupiza

Na een busrit van ongeveer 7-8 uur kwamen we aan in La Quiaca, een klein stadje gelegen aan de grens met Bolivia. Ondanks veel speurwerk op het internet wisten we niet goed hoe we nu juist de grens moesten oversteken. Bij aankomst werden we aangesproken door een Amerikaans koppel, ook backpackers, die vroegen of we geinteresseerd waren om een taxi te delen die ons tot aan de grenspost zou brengen. Enthousiast gingen we op hun aanbod in, blij dat er toch iemand was die wist hoe alles precies in zen werk ging (laat andere mensen het denkwerk maar doen, het motto van de ECHTE backpacker :p). Uiteindelijk bleek dat we ons eigenlijk geen zorgen hadden moeten maken: na het invullen van wat formulieren en het controleren van onze paspoorten stonden we plots in Villazon - Bolivia. Waren alle grensovergangen maar zo eenvoudig!

Volgende missie: een bus zoeken richting Tupiza, onze uitvalsbasis voor een vierdaagse rondreis door Zuid-Lipez met als top of the bill: de Salar van Uyuni!

Eenmaal de grens over zagen we onmiddellijk het verschil tussen Argentinie en Bolivia. Overal liepen mensen rond in traditionele kledij ('indiaanse' vrouwen met bolhoedjes, kleurrijke rokken en omslagdoeken, ...), een leuke afwisseling na het vrij Europese karakter van Argentinie en Chili... naar dit moment hadden we ook echt uitgekeken! Zonder veel problemen vonden we een bus richting Tupiza en na een hobbelige rit van drie uur (met onderweg nog een olielek-panne :p) en een heleboel omwegen langs EN door rivieren door wegenwerken kwamen we veilig aan op onze bestemming. Samen met de twee Amerikanen gingen we op zoek naar hotel/reisagentschap El Torre om daar informatie over de vierdaagse tour naar Uyuni te vragen.

Uiteindelijk boekten we daar de tour en besloten om er ook de nacht door te brengen, aangezien de jeeps de volgende dag om 9u 's ochtends zouden vertrekken aan het hotel. Daarna namen we nog de tijd om de stad te bezoeken (niet echt veel te zien) en beklommen de heuvel naar de 'Mirador van Tupiza'. Het toeval wou dat we op de top nog twee Belgische meisjes tegenkwamen en tijdens het gesprek bleek dat Annelies via het leger geneeskunde had gestudeerd (zoals mijn pa EN samen met de zus van Jeroen Sleeckx!!) en dat ze zelfs in Duitsland in de BSD had gewerkt (en dat ze daar ook mijn pa was tegengekomen -> papa, haar naam is Annelies Aerssen.. of zoiets :p... en ze heeft in Spich gewerkt). De wereld is toch klein!!

Daarna nog iets gaan eten (een etentje om snel te vergeten, bah!) en dan bed in... in volle verwachting voor de onze rondreis!

Meer hierover in onze volgende blog!

Laatste foto's

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd